Other

Verfahrensdokumentation für HAF: Herzangstfragebogen

Author(s) / Creator(s)

Hoyer, J.
Eifert, G.

Other kind(s) of contributor

Open Test Archive

Abstract / Description

Der HAF dient der Erkennung herzbezogener Ängste im Kontext kardiologischer Erkrankungen. Herzbezogene Ängste können sowohl als Symptomatik bei thorakalen Beschwerden ohne organmedizinisches Korrelat auftreten, als auch als komorbides Syndrom bei organischen Herzerkrankungen, wobei sie zur Erschwerung der Rehabilitation und zur Chronifizierung der Beschwerden führen können. Der HAF besteht aus 17 Items mit den Subskalen Vermeidung, Furcht und Selbstaufmerksamkeit. Reliabilität: Cronbachs Alpha lag bei Alpha = .69-.92. Validität: Die HAF-Skalen Vermeidung und Furcht sowie der HAF-Gesamtwert korrelieren mit den Skalen des Fragebogen zum allgemeinen Gesundheitszustand SF-12 negativ (r = -.28 bis -.53), während die "Selbstaufmerksamkeit" mit Werten r = .25-.35 positiv korreliert. Mit der Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS-D) liegen die Korrelationen bei r = .16-.47. Erwartungsgemäß korrelierten die Subskalen relativ hoch mit dem Gesamtwert (r = .70-.86). Untereinander korrelierten die Subskalen zwischen r = .20-.52 (Vermeidung-Selbstaufmerksamkeit). Dies spricht für Herzangst als ein relativ einheitliches Konstrukt. Bezogen auf die Subskalen zeigte sich bei Panikpatienten eine signifikant erhöhte Furcht vor herzbezogenen Symptomen und bei Patienten mit Herzrhythmusstörungen eine stärkere Vermeidung. Wie erwartet, zeigen chronisch kranke Patienten in allen Skalen und dem Gesamtwert die niedrigsten Werte.
The HAF is used to identify cardiac anxieties in the context of cardiological diseases. Heart-related anxiety can occur both as a symptomatology of thoracic complaints without an organ-medical correlate and as a comorbid syndrome of organic heart disease, where it can make rehabilitation more difficult and can lead to chronic symptoms. The HAF consists of 17 items with the subscales Avoidance, Fear and Self-Awareness. Reliability: Cronbach's alpha was alpha = .69-.92. Validity: The HAF scales avoidance and fear as well as the total HAF value correlate negatively with the scales of the questionnaire on the general state of health SF-12 (r = -.28 to -.53), while the "selfattention" correlates positively with values r = .25-.35. With the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS-D), the correlations are r = .16-.47. As expected, the subscales correlated relatively highly with the overall value (r = .70-.86). Among each other, the subscales correlated between r = .20-.52 (avoidance-self attention). This speaks for cardiac anxiety as a relatively uniform construct. With respect to the subscales, panic patients showed a significantly increased fear of heart-related symptoms and patients with cardiac arrhythmias a stronger avoidance. As expected, chronically ill patients show the lowest values on all scales and in total.

Keyword(s)

Hypochondrie Angst Herzinfarkt Herzkrankheiten Hypochondriasis Anxiety Myocardial Infarctions Heart Disorders

Persistent Identifier

Date of first publication

2009

Publisher

ZPID (Leibniz Institute for Psychology) – Open Test Archive

Citation

Hoyer, J. & Eifert, G. (2009). Verfahrensdokumentation für HAF: Herzangstfragebogen. In Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID) (Hrsg.), Open Test Archive. Trier: ZPID. https://doi.org/10.23668/psycharchives.15694
  • Author(s) / Creator(s)
    Hoyer, J.
  • Author(s) / Creator(s)
    Eifert, G.
  • Other kind(s) of contributor
    Open Test Archive
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2024-12-04T12:11:53Z
  • Made available on
    2024-12-04T12:11:53Z
  • Date of first publication
    2009
  • Abstract / Description
    Der HAF dient der Erkennung herzbezogener Ängste im Kontext kardiologischer Erkrankungen. Herzbezogene Ängste können sowohl als Symptomatik bei thorakalen Beschwerden ohne organmedizinisches Korrelat auftreten, als auch als komorbides Syndrom bei organischen Herzerkrankungen, wobei sie zur Erschwerung der Rehabilitation und zur Chronifizierung der Beschwerden führen können. Der HAF besteht aus 17 Items mit den Subskalen Vermeidung, Furcht und Selbstaufmerksamkeit. Reliabilität: Cronbachs Alpha lag bei Alpha = .69-.92. Validität: Die HAF-Skalen Vermeidung und Furcht sowie der HAF-Gesamtwert korrelieren mit den Skalen des Fragebogen zum allgemeinen Gesundheitszustand SF-12 negativ (r = -.28 bis -.53), während die "Selbstaufmerksamkeit" mit Werten r = .25-.35 positiv korreliert. Mit der Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS-D) liegen die Korrelationen bei r = .16-.47. Erwartungsgemäß korrelierten die Subskalen relativ hoch mit dem Gesamtwert (r = .70-.86). Untereinander korrelierten die Subskalen zwischen r = .20-.52 (Vermeidung-Selbstaufmerksamkeit). Dies spricht für Herzangst als ein relativ einheitliches Konstrukt. Bezogen auf die Subskalen zeigte sich bei Panikpatienten eine signifikant erhöhte Furcht vor herzbezogenen Symptomen und bei Patienten mit Herzrhythmusstörungen eine stärkere Vermeidung. Wie erwartet, zeigen chronisch kranke Patienten in allen Skalen und dem Gesamtwert die niedrigsten Werte.
    de_DE
  • Abstract / Description
    The HAF is used to identify cardiac anxieties in the context of cardiological diseases. Heart-related anxiety can occur both as a symptomatology of thoracic complaints without an organ-medical correlate and as a comorbid syndrome of organic heart disease, where it can make rehabilitation more difficult and can lead to chronic symptoms. The HAF consists of 17 items with the subscales Avoidance, Fear and Self-Awareness. Reliability: Cronbach's alpha was alpha = .69-.92. Validity: The HAF scales avoidance and fear as well as the total HAF value correlate negatively with the scales of the questionnaire on the general state of health SF-12 (r = -.28 to -.53), while the "selfattention" correlates positively with values r = .25-.35. With the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS-D), the correlations are r = .16-.47. As expected, the subscales correlated relatively highly with the overall value (r = .70-.86). Among each other, the subscales correlated between r = .20-.52 (avoidance-self attention). This speaks for cardiac anxiety as a relatively uniform construct. With respect to the subscales, panic patients showed a significantly increased fear of heart-related symptoms and patients with cardiac arrhythmias a stronger avoidance. As expected, chronically ill patients show the lowest values on all scales and in total.
    en
  • Publication status
    publishedVersion
  • Review status
    reviewed
  • Citation
    Hoyer, J. & Eifert, G. (2009). Verfahrensdokumentation für HAF: Herzangstfragebogen. In Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID) (Hrsg.), Open Test Archive. Trier: ZPID. https://doi.org/10.23668/psycharchives.15694
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.12034/11114
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.15694
  • Language of content
    deu
  • Publisher
    ZPID (Leibniz Institute for Psychology) – Open Test Archive
  • Is related to
    https://www.testarchiv.eu/de/test/9005128
  • Is related to
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.6544
  • Keyword(s)
    Hypochondrie
  • Keyword(s)
    Angst
  • Keyword(s)
    Herzinfarkt
  • Keyword(s)
    Herzkrankheiten
  • Keyword(s)
    Hypochondriasis
  • Keyword(s)
    Anxiety
  • Keyword(s)
    Myocardial Infarctions
  • Keyword(s)
    Heart Disorders
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Verfahrensdokumentation für HAF: Herzangstfragebogen
    de_DE
  • DRO type
    other
  • Leibniz subject classification
    Psychologie
  • Visible tag(s)
    Testarchiv