Von der „Physik der Klangfarben" zur „Psychologie der Klangfarben"
Author(s) / Creator(s)
Reuter, Christoph
Abstract / Description
Sowohl in der Musikpsychologie als auch in der musikalischen Akustik und in der Musikpraxis haben Begriffe wie „Klangfarbe" oder „Verschmelzung" eine vielschichtige und manchmal auch missverständliche Bedeutung. Dabei hat sich das seit ca. 1929 gängige Formantprinzip sowohl für den Akustiker als auch für den Musikpsychologen als ein brauchbares Werkzeug zur Beschreibung von Instrumentenklangfarben und deren Wahrnehmung und Unterscheidbarkeit erwiesen. Auf dieser Grundlage wurde in den letzten Jahren das hier vorgestellte Prinzip der partiellen Verdeckung und Verschmelzung aufgebaut, mit dessen Hilfe sich Phänomene wie Spalt- und Verschmelzungsklang eindeutig erklären und auf die spektralen Eigenschaften der beteiligten Klänge zurückführen lassen. Darüber hinaus lassen sich mit diesem Modell Voraussagen über die Homogenität der Klangfarbe zusammen spielender Instrumente treffen. Diese Voraussagen lassen sich nicht nur mit akustischen und wahrnehmungspsychologischen Methoden bestätigen, sondern stimmen auch mit den tradierten Regeln aus mehr als 75 Instrumentationslehren und ähnlichen Traktaten der letzten Jahrhunderte überein.
Timbre and associated terminology such as homogeneous (blending) or heterogeneous (non- blending) sounds still belang to an ambiguous and vague field in the science of systematic musicology, which needs acoustical as well as musicpsychological explanation. The formant principle enables a clear acoustic description of solo instrument timbres (together with the changes in the spectrum caused by pitch and dynamic changes, as well as the origin of formants and their behaviour caused by the pulse forming process at the instruments cup, reed(s) or mouth hole). Furthermore, the formant principle provides the necessary tools to the musicpsychologist to investigate the perception of timbre, for example in the field of auditory scene analysis. Based on the knowledge of instrument formants, the here presented principle of partial masking and blending offers an answer to the question, why some instruments playing together in unison arouse the impression of a well separable, heterogeneous, non- blending timbre, whereas other instruments playing together in unison give the impression of an inseparable, homogeneous, blending timbre. Additionally it permits predictions about the homogeneity of the timbre of instruments playing together. These predictions are based on acoustical and musicpsychological reasons and agree very well to the advices given in traditional orchestration treatises. This leads to a new form of formant-based orchestration treatise and a new historical view of the development of musical instruments (Reuter 2002) which is presented in this article.
Keyword(s)
Musikwahrnehmung Akustik Auditive Wahrnehmung Musik Music Perception Acoustics Auditory Perception MusicPersistent Identifier
Date of first publication
2004
Is part of
Behne, K.-E., Kleinen, G. & de la Motte-Haber, H. (Hrsg.). (2004). Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 17: Musikalische Begabung und Expertise. Göttingen, Deutschland: Hogrefe.
Publisher
Hogrefe
Citation
Reuter, C. (2004). Von der „Physik der Klangfarben" zur „Psychologie der Klangfarben". In K-E Behne, G Kleinen & H de la Motte-Haber, H. (Hrsg.), Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 17: Musikalische Begabung und Expertise. Göttingen, Deutschland: Hogrefe.
-
17_2004_6_Reuter.pdfAdobe PDF - 2.17MBMD5: 761963ce4d8feb9d7d95baa0582ea6a3
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Reuter, Christoph
-
PsychArchives acquisition timestamp2020-05-25T14:44:52Z
-
Made available on2020-05-25T14:44:52Z
-
Date of first publication2004
-
Abstract / DescriptionSowohl in der Musikpsychologie als auch in der musikalischen Akustik und in der Musikpraxis haben Begriffe wie „Klangfarbe" oder „Verschmelzung" eine vielschichtige und manchmal auch missverständliche Bedeutung. Dabei hat sich das seit ca. 1929 gängige Formantprinzip sowohl für den Akustiker als auch für den Musikpsychologen als ein brauchbares Werkzeug zur Beschreibung von Instrumentenklangfarben und deren Wahrnehmung und Unterscheidbarkeit erwiesen. Auf dieser Grundlage wurde in den letzten Jahren das hier vorgestellte Prinzip der partiellen Verdeckung und Verschmelzung aufgebaut, mit dessen Hilfe sich Phänomene wie Spalt- und Verschmelzungsklang eindeutig erklären und auf die spektralen Eigenschaften der beteiligten Klänge zurückführen lassen. Darüber hinaus lassen sich mit diesem Modell Voraussagen über die Homogenität der Klangfarbe zusammen spielender Instrumente treffen. Diese Voraussagen lassen sich nicht nur mit akustischen und wahrnehmungspsychologischen Methoden bestätigen, sondern stimmen auch mit den tradierten Regeln aus mehr als 75 Instrumentationslehren und ähnlichen Traktaten der letzten Jahrhunderte überein.de_DE
-
Abstract / DescriptionTimbre and associated terminology such as homogeneous (blending) or heterogeneous (non- blending) sounds still belang to an ambiguous and vague field in the science of systematic musicology, which needs acoustical as well as musicpsychological explanation. The formant principle enables a clear acoustic description of solo instrument timbres (together with the changes in the spectrum caused by pitch and dynamic changes, as well as the origin of formants and their behaviour caused by the pulse forming process at the instruments cup, reed(s) or mouth hole). Furthermore, the formant principle provides the necessary tools to the musicpsychologist to investigate the perception of timbre, for example in the field of auditory scene analysis. Based on the knowledge of instrument formants, the here presented principle of partial masking and blending offers an answer to the question, why some instruments playing together in unison arouse the impression of a well separable, heterogeneous, non- blending timbre, whereas other instruments playing together in unison give the impression of an inseparable, homogeneous, blending timbre. Additionally it permits predictions about the homogeneity of the timbre of instruments playing together. These predictions are based on acoustical and musicpsychological reasons and agree very well to the advices given in traditional orchestration treatises. This leads to a new form of formant-based orchestration treatise and a new historical view of the development of musical instruments (Reuter 2002) which is presented in this article.en_US
-
Publication statuspublishedVersion
-
Review statuspeerReviewed
-
External description on another websitehttps://www.pubpsych.de/get.php?id=0174247
-
CitationReuter, C. (2004). Von der „Physik der Klangfarben" zur „Psychologie der Klangfarben". In K-E Behne, G Kleinen & H de la Motte-Haber, H. (Hrsg.), Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 17: Musikalische Begabung und Expertise. Göttingen, Deutschland: Hogrefe.
-
ISBN3-8017-1453-5
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.12034/2607
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.2987
-
Language of contentdeu
-
PublisherHogrefe
-
Is part ofBehne, K.-E., Kleinen, G. & de la Motte-Haber, H. (Hrsg.). (2004). Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 17: Musikalische Begabung und Expertise. Göttingen, Deutschland: Hogrefe.
-
Keyword(s)Musikwahrnehmungde_DE
-
Keyword(s)Akustikde_DE
-
Keyword(s)Auditive Wahrnehmungde_DE
-
Keyword(s)Musikde_DE
-
Keyword(s)Music Perceptionen_US
-
Keyword(s)Acousticsen_US
-
Keyword(s)Auditory Perceptionen_US
-
Keyword(s)Musicen_US
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleVon der „Physik der Klangfarben" zur „Psychologie der Klangfarben"de_DE
-
TitleFrom the "physics of timbres" to the "psychology of timbres" [Translated with www.DeepL.com]en_US
-
DRO typebookPart
-
Visible tag(s)Version of Record