Other

Verfahrensdokumentation für SPro: Selbstscreen-Prodrom

Author(s) / Creator(s)

Kammermann, J.
Stieglitz, R.-D.
Riecher-Rössler, A.

Other kind(s) of contributor

Open Test Archive

Abstract / Description

Der Selbstscreen-Prodrom dient zur Differenzierung zwischen Gesunden, Psychose-(Risiko-)Patienten und Patienten mit anderen ICD-10-Diagnosen in einer ersten Screeningphase. Er wurde innerhalb der FePsy (= Früherkennung von Psychosen)-Studie entwickelt und umfasst 32 Items. Reliabilität: Cronbachs Alpha lag bei Alpha = .90 (Gesamt), Alpha = .89 (Patienten) und Alpha = .75 (Gesunde). Validität: Sowohl Psychose-(Risiko)-Patienten als auch Patienten mit anderen ICD-10-Diagnosen ließen sich von Gesunden anhand der Gesamtskala relativ gut differenzieren. Für den Vergleich zwischen Patienten und Gesunden ergaben sich bei einem Cut-off-Wert > = 6 eine Sensitivität über 85% und eine Spezifität über 81%. Auf der Ebene einzelner Items zeigte sich, dass Psychose-(Risiko)-Patienten im Vergleich zu Gesunden bei allen ausgeführten Symptomen signifikant häufiger angaben, dass diese in den letzten Jahren neu aufgetreten seien. Beim Vergleich von Psychose-(Risiko)-Patienten mit Patienten mit anderen ICD-10-Diagnosen ergaben sich signifikante Unterschiede bei sechs Einzelitems, die zur Subskala "Psychose-Risiko" zusammengefasst wurden. Im Hinblick auf die prädiktive Validität zeigte sich, dass der SPro die psychose-ähnlichen Symptome des SCL-90-R besser vorhersagte als das Eppendorf Schizophrenia Inventory. Die konvergente Validität der SPro-Gesamtskala konnte durch eine hohe Korrelation mit dem SCL-90-R Global Severity Index bestätigt werden.
The Self Screen Prodrome is used to differentiate between healthy patients, patients with psychosis (risk) and other ICD-10 diagnoses in an initial screening phase. It was developed within the FePsy (= early detection of psychosis) study and comprises 32 items. Reliability: Cronbach's alpha was at alpha = .90 (total), alpha = .89 (patients) and alpha = .75 (healthy). Validity: Psychosis (risk) patients as well as patients with other ICD-10 diagnoses could be differentiated relatively well from healthy individuals on the basis of the overall scale. For the comparison between patients and healthy persons, a cut-off value > = 6 resulted in a sensitivity of more than 85% and a specificity of more than 81 %. At the level of individual items it was shown that psychosis (risk) patients, compared to healthy persons, stated significantly more frequently that all symptoms had newly appeared in recent years. When comparing psychosis (risk) patients with patients with other ICD-10 diagnoses, significant differences were found in six individual items, which were combined to form the subscale "psychosis risk". In terms of predictive validity, the SPro was found to predict the psychosis-like symptoms of SCL-90-R better than the Eppendorf Schizophrenia Inventory. The convergent validity of the SPro overall scale was confirmed by a high correlation with the SCL-90-R Global Severity Index.

Keyword(s)

Psychische Störungen Psychose Risikoerfassung Mental Disorders Psychosis Risk Assessment

Persistent Identifier

Date of first publication

2011

Publisher

ZPID (Leibniz Institute for Psychology) – Open Test Archive

Citation

Kammermann, J., Stieglitz, R.-D. & Riecher-Rössler, A. (2011). Verfahrensdokumentation für SPro: Selbstscreen-Prodrom. In Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID) (Hrsg.), Open Test Archive. Trier: ZPID. https://doi.org/10.23668/psycharchives.15805
  • Author(s) / Creator(s)
    Kammermann, J.
  • Author(s) / Creator(s)
    Stieglitz, R.-D.
  • Author(s) / Creator(s)
    Riecher-Rössler, A.
  • Other kind(s) of contributor
    Open Test Archive
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2024-12-13T13:42:16Z
  • Made available on
    2024-12-13T13:42:16Z
  • Date of first publication
    2011
  • Abstract / Description
    Der Selbstscreen-Prodrom dient zur Differenzierung zwischen Gesunden, Psychose-(Risiko-)Patienten und Patienten mit anderen ICD-10-Diagnosen in einer ersten Screeningphase. Er wurde innerhalb der FePsy (= Früherkennung von Psychosen)-Studie entwickelt und umfasst 32 Items. Reliabilität: Cronbachs Alpha lag bei Alpha = .90 (Gesamt), Alpha = .89 (Patienten) und Alpha = .75 (Gesunde). Validität: Sowohl Psychose-(Risiko)-Patienten als auch Patienten mit anderen ICD-10-Diagnosen ließen sich von Gesunden anhand der Gesamtskala relativ gut differenzieren. Für den Vergleich zwischen Patienten und Gesunden ergaben sich bei einem Cut-off-Wert > = 6 eine Sensitivität über 85% und eine Spezifität über 81%. Auf der Ebene einzelner Items zeigte sich, dass Psychose-(Risiko)-Patienten im Vergleich zu Gesunden bei allen ausgeführten Symptomen signifikant häufiger angaben, dass diese in den letzten Jahren neu aufgetreten seien. Beim Vergleich von Psychose-(Risiko)-Patienten mit Patienten mit anderen ICD-10-Diagnosen ergaben sich signifikante Unterschiede bei sechs Einzelitems, die zur Subskala "Psychose-Risiko" zusammengefasst wurden. Im Hinblick auf die prädiktive Validität zeigte sich, dass der SPro die psychose-ähnlichen Symptome des SCL-90-R besser vorhersagte als das Eppendorf Schizophrenia Inventory. Die konvergente Validität der SPro-Gesamtskala konnte durch eine hohe Korrelation mit dem SCL-90-R Global Severity Index bestätigt werden.
    de_DE
  • Abstract / Description
    The Self Screen Prodrome is used to differentiate between healthy patients, patients with psychosis (risk) and other ICD-10 diagnoses in an initial screening phase. It was developed within the FePsy (= early detection of psychosis) study and comprises 32 items. Reliability: Cronbach's alpha was at alpha = .90 (total), alpha = .89 (patients) and alpha = .75 (healthy). Validity: Psychosis (risk) patients as well as patients with other ICD-10 diagnoses could be differentiated relatively well from healthy individuals on the basis of the overall scale. For the comparison between patients and healthy persons, a cut-off value > = 6 resulted in a sensitivity of more than 85% and a specificity of more than 81 %. At the level of individual items it was shown that psychosis (risk) patients, compared to healthy persons, stated significantly more frequently that all symptoms had newly appeared in recent years. When comparing psychosis (risk) patients with patients with other ICD-10 diagnoses, significant differences were found in six individual items, which were combined to form the subscale "psychosis risk". In terms of predictive validity, the SPro was found to predict the psychosis-like symptoms of SCL-90-R better than the Eppendorf Schizophrenia Inventory. The convergent validity of the SPro overall scale was confirmed by a high correlation with the SCL-90-R Global Severity Index.
    en
  • Publication status
    publishedVersion
  • Review status
    reviewed
  • Citation
    Kammermann, J., Stieglitz, R.-D. & Riecher-Rössler, A. (2011). Verfahrensdokumentation für SPro: Selbstscreen-Prodrom. In Leibniz-Institut für Psychologie (ZPID) (Hrsg.), Open Test Archive. Trier: ZPID. https://doi.org/10.23668/psycharchives.15805
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.12034/11225
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.15805
  • Language of content
    deu
  • Publisher
    ZPID (Leibniz Institute for Psychology) – Open Test Archive
  • Is related to
    https://www.testarchiv.eu/de/test/9006100
  • Is related to
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.6582
  • Keyword(s)
    Psychische Störungen
  • Keyword(s)
    Psychose
  • Keyword(s)
    Risikoerfassung
  • Keyword(s)
    Mental Disorders
  • Keyword(s)
    Psychosis
  • Keyword(s)
    Risk Assessment
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Verfahrensdokumentation für SPro: Selbstscreen-Prodrom
    de_DE
  • DRO type
    other
  • Leibniz subject classification
    Psychologie
  • Visible tag(s)
    Testarchiv