Book Part Version of Record

Karten und Pfade der Musikwahrnehmung [Translated with www.DeepL.com]

Author(s) / Creator(s)

Gruhn, Wilfried

Abstract / Description

Musikalische Wahrnehmung und Kognition verläuft in Bahnen, die durch ein neuronales Netz repräsentiert werden. Die Theorie basiert auf einem konnektionistischen Ansatz. Verstehen kann daher als eine Aktivierung dessen, was geistig repräsentiert wird, beschrieben werden. Diese Repräsentation wird als ein komplexes, selbstorganisiertes und verteiltes Netzwerk gesehen. Der Beitrag befasst sich mit einem laufenden Forschungsprojekt, das sich mit musikalischer Repräsentation befasst. Seine Struktur wird durch eine mittels einer Hörgeschichte gewonnene "Landkarte der Wahrnehmung" dargestellt, die die Aktivierung der bereits entwickelten Repräsentation in ihren figuralen oder formalen Typen widerspiegelt. Lernen und Verstehen wird nun als der Prozess gesehen, wie man Repräsentationen etabliert, und kann als Stand der Entwicklung und Differenzierung innerhalb kognitiver Karten definiert werden. [Translated with www.DeepL.com]
Musical perception and cognition proceeds in paths which are represented by a neural network. The theory is based upon a connectionist approach. Understanding therefore can be described as an activation of what is mentally represented. This representation is seen as a complex, self-organized, and distributed network. The paper deals with an ongoing research project which is focused on musical representation. Its structure is shown by a "map of perception" gained by means of a listening story which mirrors the acivation of the already developed representation in its figural or formal types. Learning and understanding now will be seen as the process of how one establishes representations and can be defined as the status of development and differentiation within cognitive maps.

Persistent Identifier

Date of first publication

1993

Is part of

Behne, K.-E., Kleinen, G. & de la Motte-Haber, H. (Hrsg.). (1994). Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 10: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.

Publisher

Noetzel

Citation

Gruhn, W. (1993). Maps and Paths of Music Perception. In K-E Behne, G Kleinen & H de la Motte-Haber (Hrsg.), Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 10: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.
  • Author(s) / Creator(s)
    Gruhn, Wilfried
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2020-08-20T10:05:29Z
  • Made available on
    2020-08-20T10:05:29Z
  • Date of first publication
    1993
  • Abstract / Description
    Musikalische Wahrnehmung und Kognition verläuft in Bahnen, die durch ein neuronales Netz repräsentiert werden. Die Theorie basiert auf einem konnektionistischen Ansatz. Verstehen kann daher als eine Aktivierung dessen, was geistig repräsentiert wird, beschrieben werden. Diese Repräsentation wird als ein komplexes, selbstorganisiertes und verteiltes Netzwerk gesehen. Der Beitrag befasst sich mit einem laufenden Forschungsprojekt, das sich mit musikalischer Repräsentation befasst. Seine Struktur wird durch eine mittels einer Hörgeschichte gewonnene "Landkarte der Wahrnehmung" dargestellt, die die Aktivierung der bereits entwickelten Repräsentation in ihren figuralen oder formalen Typen widerspiegelt. Lernen und Verstehen wird nun als der Prozess gesehen, wie man Repräsentationen etabliert, und kann als Stand der Entwicklung und Differenzierung innerhalb kognitiver Karten definiert werden. [Translated with www.DeepL.com]
    de_DE
  • Abstract / Description
    Musical perception and cognition proceeds in paths which are represented by a neural network. The theory is based upon a connectionist approach. Understanding therefore can be described as an activation of what is mentally represented. This representation is seen as a complex, self-organized, and distributed network. The paper deals with an ongoing research project which is focused on musical representation. Its structure is shown by a "map of perception" gained by means of a listening story which mirrors the acivation of the already developed representation in its figural or formal types. Learning and understanding now will be seen as the process of how one establishes representations and can be defined as the status of development and differentiation within cognitive maps.
    en_US
  • Publication status
    publishedVersion
  • Review status
    notReviewed
  • Citation
    Gruhn, W. (1993). Maps and Paths of Music Perception. In K-E Behne, G Kleinen & H de la Motte-Haber (Hrsg.), Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 10: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.
  • ISBN
    3-7959-0663-6
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.12034/2906
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.3291
  • Language of content
    eng
  • Publisher
    Noetzel
  • Is part of
    Behne, K.-E., Kleinen, G. & de la Motte-Haber, H. (Hrsg.). (1994). Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 10: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Karten und Pfade der Musikwahrnehmung [Translated with www.DeepL.com]
    de_DE
  • Title
    Maps and Paths of Music Perception
    en_US
  • DRO type
    bookPart
  • Visible tag(s)
    Version of Record