Book Part Version of Record

Ein Experiment zur Formwahrnehmung bei elektronischer Musik

Author(s) / Creator(s)

Gerlach, Julia & Hemming, Jan

Abstract / Description

Ziel des Experiments war es, den Einfluss bestimmter Arten des Zuhörens auf die Wahrnehmung der musikalischen Form zu untersuchen. Zu diesem Zweck wurde "Aquatisme", ein 8-minütiges Stück elektronischer Musik von Bernard Parmegiani, 41 Testpersonen vorgespielt, deren Antworten untersucht wurden. Während eines zweiten Abspielens wurden die Probanden gebeten, das Stück in beliebig viele Segmente zu unterteilen, indem jedes neue Segment intuitiv mit dafür vorgesehenen Knöpfen markiert wurde (der Begriff "Form" wurde nicht erwähnt). Die Signale der Knöpfe wurden elektronisch mittels MIDI/Cubase registriert. Obwohl zwei Haupttypen des Hörens ("analytisch" und "assoziativ") klar unterschieden werden konnten, war kein signifikanter Unterschied zwischen den formalen Segmentierungen in Bezug auf die jeweiligen Hörarten zu beobachten. Weitere Untersuchungen werden dieses Ergebnis entweder auf individueller oder !arger empirischer Basis belegen müssen. [Translated with www.DeepL.com]
The aim of the experiment was to investigate the influence of certain types of listening on the perception of musical form. For this purpose "Aquatisme", an 8-min lang piece of electronic music by Bernard Parmegiani, was played to 41 subjects whose responses wereexamined. During a second playing the subjects were asked to divide the piece into any number of segments by marking each new segment intuitively with buttons provided for (the term "form" was not mentioned). The signals of the buttons were registered electronically by means of MIDI/Cubase. Although two major types of listening ("analytically" and "associatively") could be clearly distinguished, no significant difference between the formal segmentations with regard to the respective types of listening could be observed. Further investigations will have to prove this result on either an individual or a !arger empirical basis.

Persistent Identifier

Date of first publication

1993

Is part of

Behne, K.-E., Kleinen, G. & de la Motte-Haber, H. (Hrsg.). (1994). Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 10: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.

Publisher

Noetzel

Citation

Gerlach, J. & Hemming, J. (1993). Ein Experiment zur Formwahrnehmung bei elektronischer Musik. In K-E Behne, G Kleinen & H de la Motte-Haber (Hrsg.), Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 10: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.
  • Author(s) / Creator(s)
    Gerlach, Julia & Hemming, Jan
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2020-08-20T10:05:28Z
  • Made available on
    2020-08-20T10:05:28Z
  • Date of first publication
    1993
  • Abstract / Description
    Ziel des Experiments war es, den Einfluss bestimmter Arten des Zuhörens auf die Wahrnehmung der musikalischen Form zu untersuchen. Zu diesem Zweck wurde "Aquatisme", ein 8-minütiges Stück elektronischer Musik von Bernard Parmegiani, 41 Testpersonen vorgespielt, deren Antworten untersucht wurden. Während eines zweiten Abspielens wurden die Probanden gebeten, das Stück in beliebig viele Segmente zu unterteilen, indem jedes neue Segment intuitiv mit dafür vorgesehenen Knöpfen markiert wurde (der Begriff "Form" wurde nicht erwähnt). Die Signale der Knöpfe wurden elektronisch mittels MIDI/Cubase registriert. Obwohl zwei Haupttypen des Hörens ("analytisch" und "assoziativ") klar unterschieden werden konnten, war kein signifikanter Unterschied zwischen den formalen Segmentierungen in Bezug auf die jeweiligen Hörarten zu beobachten. Weitere Untersuchungen werden dieses Ergebnis entweder auf individueller oder !arger empirischer Basis belegen müssen. [Translated with www.DeepL.com]
    de_DE
  • Abstract / Description
    The aim of the experiment was to investigate the influence of certain types of listening on the perception of musical form. For this purpose "Aquatisme", an 8-min lang piece of electronic music by Bernard Parmegiani, was played to 41 subjects whose responses wereexamined. During a second playing the subjects were asked to divide the piece into any number of segments by marking each new segment intuitively with buttons provided for (the term "form" was not mentioned). The signals of the buttons were registered electronically by means of MIDI/Cubase. Although two major types of listening ("analytically" and "associatively") could be clearly distinguished, no significant difference between the formal segmentations with regard to the respective types of listening could be observed. Further investigations will have to prove this result on either an individual or a !arger empirical basis.
    en_US
  • Publication status
    publishedVersion
  • Review status
    notReviewed
  • Citation
    Gerlach, J. & Hemming, J. (1993). Ein Experiment zur Formwahrnehmung bei elektronischer Musik. In K-E Behne, G Kleinen & H de la Motte-Haber (Hrsg.), Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 10: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.
  • ISBN
    3-7959-0663-6
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.12034/2903
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.3288
  • Language of content
    deu
  • Publisher
    Noetzel
  • Is part of
    Behne, K.-E., Kleinen, G. & de la Motte-Haber, H. (Hrsg.). (1994). Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 10: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Ein Experiment zur Formwahrnehmung bei elektronischer Musik
    de_DE
  • Title
    An experiment in the perception of form in electronic music [Translated with www.DeepL.com]
    en_US
  • DRO type
    bookPart
  • Visible tag(s)
    Version of Record