Book Part Version of Record

Grundlegende Faktoren des Musikverständnisses [Translated with www.DeepL.com]

Author(s) / Creator(s)

de la Motte-Haber, Helga

Abstract / Description

Die Leichtigkeit oder Schwierigkeit, mit der die Probanden Musik konzipieren, hängt vom Grad der Komplexität ab, der der strukturellen Organisation innewohnt. Eine unbekannte spanische Volksmelodie und ein monophoner Abschnitt aus den "Strukturen" von Boulez wurden für ein Experiment ausgewählt. Zusätzlich zu den Originalversionen wurden sechs weitere Versionen durch Verschiebung der Tonhöhen in einen anderen Oktavbereich und durch Transformation der rhythmischen Struktur konstruiert. Jedes Musikbeispiel wurde zweimal gespielt, und 30 graduierte Studenten der Musikwissenschaft mussten beurteilen, ob die zweite Version die gleiche war oder nicht, oder ob sie sie nicht erkannten. Die einfache Zeitgruppierung fördert das Verständnis besonders weil. Aber die Möglichkeit, Musik einer stilistischen Kategorie zuzuordnen, ist wichtiger als die Einfachheit der musikalischen Struktur. [Translated with www.DeepL.com]
The ease or difficulty with which subjects conceive music depends on the level of complexity inherent in the structural organization. An unknown Spanish folk tune and a monophonic section from the "Structures" of Boulez were selected for an experiment. In addition to the original versions six further versions were constructed by shifting pitches into another octave range and by transforming the rhythmical structure. Each musical example was played twice, and 30 graduate students of musicology had to judge whether the second version was the same or not the same, or whether they didn't recognize it. Simple time-grouping enhances comprehension especially weil. But the possibility of relating music to a stylistic category is more important than simplicity of musical structure.

Persistent Identifier

Date of first publication

1989

Is part of

Behne, K.-E., Kleinen, G. & de la Motte-Haber, H. (Hrsg.). (1989). Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 6: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.

Publisher

Noetzel

Citation

de la Motte-Haber, H. (1989). Fundamental Factors of Music Comprehension. In K-E Behne, G Kleinen & H de la Motte-Haber (Hrsg.), Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 6: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.
  • Author(s) / Creator(s)
    de la Motte-Haber, Helga
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2020-08-20T10:02:59Z
  • Made available on
    2020-08-20T10:02:59Z
  • Date of first publication
    1989
  • Abstract / Description
    Die Leichtigkeit oder Schwierigkeit, mit der die Probanden Musik konzipieren, hängt vom Grad der Komplexität ab, der der strukturellen Organisation innewohnt. Eine unbekannte spanische Volksmelodie und ein monophoner Abschnitt aus den "Strukturen" von Boulez wurden für ein Experiment ausgewählt. Zusätzlich zu den Originalversionen wurden sechs weitere Versionen durch Verschiebung der Tonhöhen in einen anderen Oktavbereich und durch Transformation der rhythmischen Struktur konstruiert. Jedes Musikbeispiel wurde zweimal gespielt, und 30 graduierte Studenten der Musikwissenschaft mussten beurteilen, ob die zweite Version die gleiche war oder nicht, oder ob sie sie nicht erkannten. Die einfache Zeitgruppierung fördert das Verständnis besonders weil. Aber die Möglichkeit, Musik einer stilistischen Kategorie zuzuordnen, ist wichtiger als die Einfachheit der musikalischen Struktur. [Translated with www.DeepL.com]
    de_DE
  • Abstract / Description
    The ease or difficulty with which subjects conceive music depends on the level of complexity inherent in the structural organization. An unknown Spanish folk tune and a monophonic section from the "Structures" of Boulez were selected for an experiment. In addition to the original versions six further versions were constructed by shifting pitches into another octave range and by transforming the rhythmical structure. Each musical example was played twice, and 30 graduate students of musicology had to judge whether the second version was the same or not the same, or whether they didn't recognize it. Simple time-grouping enhances comprehension especially weil. But the possibility of relating music to a stylistic category is more important than simplicity of musical structure.
    en_US
  • Publication status
    publishedVersion
  • Review status
    notReviewed
  • Citation
    de la Motte-Haber, H. (1989). Fundamental Factors of Music Comprehension. In K-E Behne, G Kleinen & H de la Motte-Haber (Hrsg.), Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 6: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.
  • ISBN
    3-7959-0576-1
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.12034/2849
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.3234
  • Language of content
    eng
  • Publisher
    Noetzel
  • Is part of
    Behne, K.-E., Kleinen, G. & de la Motte-Haber, H. (Hrsg.). (1989). Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie. Band 6: Empirische Forschungen - Ästhetische Experimente. Wilhelmshaven, Deutschland: Noetzel.
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Grundlegende Faktoren des Musikverständnisses [Translated with www.DeepL.com]
    de_DE
  • Title
    Fundamental Factors of Music Comprehension
    en_US
  • DRO type
    bookPart
  • Visible tag(s)
    Version of Record